Wirtualny Leksykon Biblioteki Głównej Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie

Agnieszka Cieślińska-Kawecka

Ur. 1964, Grodzisk Mazowiecki

Profesor sztuk plastycznych, artysta grafik. Ukończyła Akademię Sztuk Pięknych w Warszawie w 1991 roku. Obecnie prowadzi pracownię w Katedrze Grafiki Warsztatowej rodzimej uczelni.

Od 2015 roku prezes Fundacji Stypendia i Nagrody im. Tadeusza Kulisiewicza. Laureatka nagród krajowych i międzynarodowych m in.: Nagroda Kochi International Triennial Exhibition of Prints, Japonia (2006), Nagroda The Naka -Tosa Museum of Art., Japonia (2009), Nagroda 8 Triennale Grafiki Polskiej, Katowice, Polska (2012). Kurator wystaw graficznych, m in:.Kurator IMPRINT Międzynarodowego Triennale Sztuk Graficznych w Warszawie,. Kurator polskiej ekspozycji “Fusion-International Contemporary Intaglio Prints” Guanlan, Chiny. Kurator „Transgrafika Polscy Artyści w Kolekcji Sztuki im. Mariusza Kazany”, Guangdong Museum of Art, Chiny.

Konsekwentnie od lat zajmuję się nurtem figuratywnym  W moich pracach można odnaleźć literackie źródła oraz reminiscencje odległych renesansowych obrazów. Wszystkie grafiki to postacie z jednego spektaklu wyobraźni. Można je rozpoznać oglądając scenę na której, pojawiają się i znikają osoby bohaterów dramatów Szekspira, Schulza czy filmów Hercoga. Odwołując się do kulturowych źródeł naszej cywilizacji próbuję określić tożsamość współczesnego człowieka, jako potrzebę ciągłości między przeszłością a teraźniejszością. Niepowtarzalna materia graficzna moich prac, to efekt łączenia różnych technik tradycyjnego warsztatu graficznego, poszerzonego o serigrafię czy autorskie rozwiązania techniczne.

Na wystawie w Galerii Per libros ad astra (Biblioteka Główna ASP, Pałac Czapskich, Krakowskie Przedmieście 5, Warszawa) prezentowany jest cykl grafik z serii Tempus Fugit oraz Bestiary.

Prezentowane prace wpisują się w nurt figuratywny, eksploatujący wątki inspirowane sztuką czasów średniowiecza i renesansu. W treściach grafik widoczne są odniesienia do tradycyjnych sposobów przedstawiania transcendencji i podziw dla fantazji artystów dawnych w zakresie ilustrowania istot i pojęć metafizycznych. Prace wykonane są w tradycyjnych technikach graficznych.