Wirtualny Leksykon Biblioteki Głównej Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie

Martyna Kander

ur. 1988, Warszawa

Absolwentka Wydziału Sztuki Mediów i Scenografii ASP w Warszawie (2012).
Kierowniczka Katedry Projektowania Scenografii Teatralnej i Operowej

 

Edukacja

2018 – tytuł doktora sztuki

2012 – dyplom magisterski na Wydziale Scenografii i Nowych Mediów Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie

2010-11 – Stypendium Socrates Erasmus w Accademia di Belle Arti di Venezia

2010/2011 oraz 2011/2012 – Stypendia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego

 

Dydaktyka

Pracę na Wydziale Scenografii warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych rozpoczęła w roku 2014 jako asystentka dr hab. Doroty Kołodyńskiej w Pracowni Projektowania Kostiumu. Od roku akademickiego 2018/19 wspólnie z dr Julią Skrzynecką prowadzi zajęcia z Podstaw Projektowania Scenografii Teatralnej.


Praca

Zrealizowała scenografie do ponad 50. spektakli na scenach operowych i dramatycznych, m.in. w Operze na Zamku w Szczecinie, Operze Nova w Bydgoszczy, Operze Kameralnej w Warszawie, Operze Śląskiej w Bytomiu, Teatrze Powszechnym w Warszawie, Teatrze Studio w Warszawie, Teatrze im. Juliusza Słowackiego w Krakowie, Teatrze Narodowym w Warszawie, Teatrze Wielkim w Poznaniu, Państwowym Teatrze Muzycznym w Kłajpedzie.
Dwukrotnie została wyróżniona stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego za wybitne osiągnięcia artystyczne oraz nagrodami za twórczość na polu scenografii, w tym: Nagrody im. L. Schillera, Nagrody im. T. Roszkowskiej, Nagrody im. J. Kiepury, Nagrody im. J. Moskala, Nagrody Specjalnej ZASP im. A. Pronaszki oraz Nagrody Twórczej Marszałka Województwa Mazowieckiego.

Współpracowała m.in. z Marcinem Hycnarem (Tonacja blue Hare’a, Romeo i Julia Shakespeare’a, Opowieści o zwyczajnym szaleństwie Zelenki, Opowieść zimowa Shakespeare’a, Księżniczka na opak wywrócona Calderona de la Barki, Fizycy Durrenmatta), Natalią Babińską (Hrabina Marica Kálmána; Rigoletto Verdiego; The Turn of the Screw Brittena, Straszny dwór Moniuszki), Natalią Kozłowską (Agrippina Händla; Pigmalion Rameau), Robertem Bondarą (Legenda Bałtyku Nowowiejskiego, Szeherezada Rimskiego-Korsakowa, Medea Barbera, Na kwaterunku Moniuszki), Maciejem Prusem (Letnicy Gorkiego), z Grażyną Kanią (Romeo i Julia Shakespeare’a), Waldemarem Raźniakiem (Joanna Szalona; Królowa Janiczak; Otello Shakespeare’a).

 

Wybrane realizacje teatralne:

Baron Munchhausen dla dorosłych (kostiumy. Reżyseria Maciej Wojtyszko, Teatr Narodowy w Warszawie, 2022)

Król Lear (scenografia. Reżyseria: Wawrzyniec Kostrzewski, Teatr Dramatyczny w Warszawie, 2021)

Śnieg (scenografia i kostiumy. Reżyseria: Anna Gryszkówna, Teatr Narodowy w Warszawie, 2021)

Faust (scenografia i kostiumy. Choreografia: Robert Bondara, Klaipėdos Valstybinis Muzikinis Teatras 2020)

Letnicy (kostiumy. Reżyseria: Maciej Prus, Teatr Narodowy w Warszawie, 2019)

Wieczór baletów polskich (scenografia i kostiumy wspólnie z Julią Skrzynecką. Choreografia: Paolo Mangiola/Robert Bondara, Opera na Zamku w Szczecinie, 2019)

Straszny dwór (kostiumy. Reżyseria: Natalia Babińska, Opera Nova w Bydgoszczy, 2019)

Szeherezada/Medea (scenografia i kostiumy. Choreografia: Robert Bondara, Opera Śląska w Bytomiu, 2018)

Legenda Bałtyku (kostiumy. Reżyseria:Robert Bondara, Teatr Wielki w Poznaniu, 2017)

Opowieść zimowa (scenografia i kostiumy. Reżyseria: Marcin Hycnar, Teatr Narodowy w Warszawie, 2017)

Dokręcanie śruby / The turn of the screw (reżyseria: Natalia Babińska, Opera na Zamku w Szczecinie, 2016)

Romeo i Julia (reżyseria: Marcin Hycnar, Teatr im. Juliusza Słowackiego w Krakowie, 2015)

Rigoletto (reżyseria: Natalia Babińska, Opera Nova w Bydgoszczy,  2104)

Pełne portfolio: www.martynakander.com