Wirtualny Leksykon Biblioteki Głównej Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie

Grzegorz Mroczkowski

Ur. 1966 r. we Włocławku. Mieszka i pracuje w Warszawie.

Artysta malarz, wykładowca akademicki.

 

W 2019 roku otrzymał tytuł profesora sztuk plastycznych.
Absolwent Wydziału Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Dyplom z wyróżnieniem uzyskał w Pracowni Profesora Stefana Gierowskiego. Prowadzi w tej uczelni Pracownię Technologii i Technik Malarstwa Sztalugowego. Wykłada również w Instytucie Edukacji Artystycznej w Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Przez kilka lat pracował Instytucie Sztuk Pięknych w Akademii Świętokrzyskiej w Kielcach.

 

Uczestniczył w wielu polskich i międzynarodowych wystawach.
Związany z nurtem Discursive Geometry tworzonym przez artystów z całego świata.

 

Zauważa fragmenty pejzażu, nie pozwala im odejść, przefiltrowuje przez siebie i sprowadza do podstawowych form geometrycznych, układów i rytmów, eksponując siłę malarskiej materii. Tak próbuje znaleźć się pomiędzy realnością a abstrakcją.

 

W matematyce, pojęcie abstrakcji polega na odrzuceniu części cech przedmiotów fizycznych w celu wydobycia cech pożądanych. Utworzone w ten sposób obiekty są idealne, a nie realne. W malarstwie  Grzegorza Mroczkowskiego obiekty realne, za jakie uznaję moje odczucia, nadają kształt przedmiotom, które wydają się nam rzeczywiste.

 

Dopracował się autorskiego stylu malarskiego, specyficznej techniki wykorzystania tempery żółtkowej na płótnie. Technika ta pozwala mu uzyskać głębię przenikających się warstw malatury dzięki właściwościom pigmentów laserunkowych i kryjących. Umiejętne stosowanie tej starej techniki pokazuje jej przydatność we współczesnym malarstwie, a jednocześnie nadaje jego obrazom optyczną wibrację i zwiewność koloru. Klasyczne użycie materiałów (pędzel i farba), pozwala mu wnieść do geometrycznej struktury kontrolowany przypadek wynikający z gestu ręki. W obszarze stylistycznym doszedł do uproszczenia, które nie jest zwykłym odwzorowaniem pejzażu. Jest to rodzaj impresji lub wizualizacji modelu myślowego opartego na matematycznej kalkulacji połączonej z intuicją. Nie redukuje poszczególnych elementów pejzażu. Tworzy rodzaj „zawieszonej perspektywy”, dopisując swój własny dyskurs pejzażu bliski strategii mappingu.

 

1993 – 1994 – Staż na wydziale Malarstwa ASP w Warszawie w pracowni Technologii i Technik malarstwa Sztalugowego.

1994 – zatrudniony na stanowisku asystenta w pracowni Technologii i Technik Malarstwa Sztalugowego na wydziale Malarstwa w ASP w Warszawie.

  • 2001- otrzymuje kwalifikacje I stopnia w dziedzinie sztuk plastycznych
    recenzenci;
    prof. Marzanna Wróblewska – promotor
    prof. Krzysztof Wachowiak – recenzent
    prof. Stanisław Rodziński – recenzent

2003 – podejmuje pracę w Instytucie Sztuk Pięknych w Akademii Świętokrzyskiej w Kielcach

2008 – podejmuje pracę w Instytucie Edukacji Artystycznej w Akademii Pedagogiki Specjalnej im Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.

  • 2009 – obrona pracy habilitacyjnej w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie na Wydziale Malarstwa recenzenci;
    prof. Leszek Misiak
    prof. Andrzej Banachowicz
    prof. Irena Rodzińska-Popiołek
    adi.IIํ Ryszard Ługowski

2009 – W Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie otrzymuje
stanowisko profesora APS.

2009-2011- wicedyrektor Instytutu Edukacji Artystycznej przy APS im. Marii Grzegorzewskiej w
Warszawie

2009-2012 – Członek Rady Wydziału Malarstwa ASP w Warszawie

Od 2009 – Członek Rady Wydziału Pedagogicznego w APS im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.

  • 2018 – Rada Wydziału Malarstwa warszawskiej ASP rekomenduje do nadania tytułu profesora.
    – recenzenci;
    prof. Tadeusz Boruta
    prof. Aleksander Olszewski
    prof. Zbigniew Szot
    prof. Urszula Ślusarczyk
    prof. Tomasz Zawadzki

2020 – otrzymuje stanowisko profesora w ASP w Warszawie.

2021 – strona internetowa – mroczkowski.art
– Stowarzyszenie Artystyczne„Geometria Duskursywna”, w Łodzi.

2022 – otrzymuje na 100-lecie APS Brązowy krzyż Zasługi.

2023 – wiceprzewodniczący Stowarzyszenia Discursive Geometry.

2024 – Wybrany na senatora w APS w Warszawie na kadencję 2024-2028

 

Wystawy indywidualne:

1995 – Galeria BWA, Włocławek – „Diploplia”

1998 – 1999 – Antoninów, realizacja malarstwa ściennego w Salach Ceremonialnych Cmentarza
Południowego.

2000 – Galeria Rogatka, Radom – „Prace”

2001 – Galeria 3a, Warszawa – „Pejzaże”

2002 – Galeria Aspekt, Warszawa – „Prace na papierze i płótnie”

2004 – Galeria Aspekt, Warszawa – „Prace”
– Akademicka Galeria Sztuki, Kielce – „Malarstwo”
– Michalin, realizacja monumentalnej mozaiki w absydzie w kościele p.w. Św. Jana Chrzciciela
(140m2)

2005 – Michalin, realizacja Drogi Krzyżowej (14 stacji ze złoceniami na kamieniu) w kościele
p.w. Św. Jana Chrzciciela

2007 – Oficyna Malarska, Warszawa – „Malarstwo”
– Galeria 3a, Warszawa – ”Polichromie”

2010 – Galeria XS, Instytut Sztuk Pięknych Kielce – „malarstwo”

2012 – Galeria Sztuki Współczesnej BWA, Przemyśl – „Malarstwo”.

2013 – Galeria Amfilada MOK, Olsztyn – „malarstwo”

2014 – Galeria Sztuki Współczesnej BWA, Przemyśl – „.Malarstwo Monumentalne”.

2016 – Galeria Akademicka ATH, Bielsko-Biała – „Malarstwo”.

2017 – Galeria, Nowy Świat 63, Warszawa – „Malarstwo”, pokaz z wykładem pt. „ Pejzaż”.
– Galeria S8, Warszawa – „COLOURS IN THE QUARTET”

2018 – Galeria Lufcik, Mazowiecka, Warszawa – “3 Koncepcje”.

2019 – Galeria Podlaska, Bialskie Centrum Kultury, Biała Podlaska – “Ślad”.
– VILNIAUS LENKŲ KULTŪROS NAMAI , ROBERTO BLIUJ
PIEŠIMO, TAPYBOS STUDIJA, VILNIUS, LIETUVA – „SUKONSTRUOTAS PEIZAŽAS”.

2020 – Wejman Gallery, Warszawa – „156”
– Przekazanie prac do Kolekcji Ireny Hochman i Tadeusza Mysłowskiego
przy Muzeum Lubelskiego w Lublinie (5 akwarel).

2021 – Galeria APTEKA SZTUKI, Warszawa – „KOORDYNATY”. (Folder).

2022 – Przekazanie prac do kolekcji Galerii 72 w Chełmie. (3 prace w technice tempery żółtkowej na
płótnie).

2023 – Galeria 72, Chełm – „Obrazy 2009-2023”, (Katalog).

2024 – Galeria na Tehelnej – „Mroczkowski Winiarski Malarstwo”, Zwoleń, Słowacja

 

Wystawy zbiorowe:

1994 – Galeria BWA, Włocławek – I Triennale Plastyki Włocławka (I Nagroda).

2000 – Galeria Aula, Warszawa – „Notatnik”

2001 – Galeria Aula, Warszawa

2002 – Statna Galeria, Banska Bystrzyca, „Malba a Grafika”

2003 – Akademicka Galeria Sztuki, Kielce

2004 – Galeria DAP, Warszawa

2004 – Akademicka Galeria Sztuki, Kielce – „Razem”

2004 – Muzeum Mikołaja Kopernika, Frombork

2005 – Galeria Młodych Twórców, Warszawa – „Proces Naczałsja”

2005 – Galeria BWA, Sandomierz – „Kwietniowa Translokacja”

2007 – Mazowieckie Centrum Sztuki Współczesnej „Elektrownia”, 100 wystaw w Akademickiej Galerii Sztuki – Rogatka”.

2008 – Warszawa – ASP, Wydział malarstwa – 100 procent malarstwa, jubileusz 60-lecia Wydziału Malarstwa

2009 – Warszawa – Muzeum Rzeźby im Xawerego Dunikowskiego w Królikarni, Oddział Muzeum Narodowego w Warszawie – „Aktualny Obraz”

2009 – Warszawa – Galeria TEST – „Przestrzeń Malarstwa” Noc Muzeów

2009 – Radom – „Aktualny Obraz”

2009 – Akademia Sztuk Pięknych w Petersburgu, Petersburg -”Aktualny Obraz”

2009 – Warszawa – Galeria APS – „Pedagodzy”

2012 – Galeria „Zamek” w Reszlu, Oddział Muzeum Warmii i Mazur, Konkret/System

2012 – Galeria CPK, Warszawa – „TWÓRCY-PEDAGODZY”

2013 – Galeria XS, Galeria Instytutu Sztuk Pięknych w Kielcach.- „Discursive Geometry”.

2013 – Europejska Galeria Sztuki, Dom Aukcyjny Millenium, Rzeszów, – KONKRET/DYSKURS.

2014 – Galeria „XS”, Instytut Sztuk Pięknych w Kielcach – GRID
– WM 15, Galeria ASP Wrocław

2015 – Galeria BWA Ostrowiec Świętokrzyski – Konkret, Dyskurs, Relacja. Ostrowiec Świętokrzyski.

2015 – BWA, 8 Międzynarodowe Biennale Miniatury, Tarnów.

2015 – Galeria XS, Instytut Sztuk Pięknych w Kielcach- Interferencje.

2015 – Galerie Brutzunger ART, Profzhein, Niemcy, Das Kleine format, 8 Internazionale Biennale Aus Tschenstochau.

2015 – Entrum Polskie im. „Ignacy Jan Paderewski” w Brukseli, Belgia, 8 International Biennial of Miniature Art.

2016- Galeria XS, Instytut Sztuk Pięknych w Kielcach, GRID – Wystawa towarzysząca 2 Miedzynarodowej Konferencji Naukowo-Artystycznej – Geometria w dyskursie-dyskurs w geometrii.

2017 – Galeria Uniwersytecka w Cieszynie – 4 Międzynarodowa Wystawa GRID – Cieszyn.

2017 – BWA, Linia, tworzywo wyrazu – Częstochowa

2017 – Universiteta Di Sapienza, Rzym – I MAESTRI DEL BISSO, DELLA SETA E DEL LINO.

2017 – Galeria XS, 7 Th Discursive Geometry, Kielce

2017 – Galerie Brötzinger Art– Pforzheim – Das kleine Format 9. Internationale Biennale.

2018 – Galeria Akademicka w Cieszynie KONKRET/DYSKURS/ALGORYTM, (Katalog).

2018 – Galeria PROM w Warszawie – Wystawa Jubileuszowa pracowników KEA.

2018 – Galeria Rempex w Warszawie – Wystawa przed aukcyjna. (Katalog).

2018 – Galeria EL w Elblągu – „KONKRET-DYSKURS-KOD”.

2018 – Galeria XS w Kielcach – „CONCRETE-DISCOURSE-COMPLEXITY”.

2018 – Galeria Plus Arte Plus, Rzym – „12 ARTISTI POLACCHI E I NUOVI TEMPI”.

2019 – Galeria Uniwersytecka, Cieszyn – „ INTERDISCURSIVE NON-OBJEKTIVE 2”

2019 – Galeria Abstract-Project, Paryż – „GEOMETRIE-DISCURSIVE, edition parisienne”.

2019 – Galeria XS, Kielce – „ INTERDISCURSIVE NON-OBJEKTIVE 3”

2019 – Galeria SARP, Warszawa – „JIKIHITSU-SYGNATURA ARTYSTY”.

2019 – Venice Exhibition Gallery, Wenecja – „GEOMETRIA DISCURSIVA (edizione veneziana)”.

2019 – Sala de exposiciones, Universidad Complutense, Facultad de Bellas Artes, Madryt – „GEOMETRICAL ABSTRACTION/DISPLACMENTS”.

2019 – Galeria Działań, Warszawa – „ŚCIANA”.

2019 – Venice Exhibition Gallery, Wenecja – “Un Anno di Colori con i nostri Artisti “.

2020 – Galeria XS w Kielcach – „Discursive Geometry, LANDSCAPE”.

2020 – Internet, „COVIMETRY”

2020 – Szydłów- „ XX Międzynarodowy Plener Malarski”.

2020 – BWA Ostrowiec Świętokrzyski, „COVIMETRY (edition #1)”

2021 – Ely Center of Cintemporary Art, New Haven, CT, USA, „COVIMETRY (edition#2). Online exibition.

2021 – Povilas Visinskis, Biblioteka Powiatu Szjaulskiego, Szawle, Litwa – „on papier without borders…

2021 – 7 Międzynarodowe Forum Artystyczne. Lublin 2021”.

2021 – Centrum Spotkania Kultur w Lublinie, Lublin – „na papierze bez granic…. – 7 Międzynarodowe Forum Artystyczne. Lublin 2021”. (Katalog).

2021 – Art Nou Mil.lenni Gallery, Barcelona – „Intuicja i Geometria”
2021 – Golden Markt, „Salon zimowy”, Warszawa (Katalog).

2022 – Golden Markt, „DISCURSIVE GEOMETRY & MORE”, Plac Konstytucji, Warszawa.

2022 – Galeria POLSWISSART, Warszawa, – „Wystawa przedaukcyjna”. Katalog
2022 – Galeria POLSWISSART, Warszawa, – „Wystawa przedaukcyjna”. Katalog

2022 – Galeria 72 – „50 lecie Galerii 72 w Chełmie”, Chełm.

2022 – Warszawskie Targi Sztuki, EXPO XXI, Stoisko Galeria GoldenMark, Warszawa.

2022 – Golden Markt, „DISCURSIVE GEOMETRY & MORE”, Częstochowa.

2023- Galeria POLSWISSART, Warszawa, – „Wystawa przedaukcyjna”. Katalog

2023 – Galeria POLSWISSART, Warszawa, – „Wystawa przedaukcyjna”. Katalog

2023 – Galeria Defabryka, Mistrz-Uczeń. Warszawa.

2023 – XX Warszawskie Targi Sztuki, EXPO, Stoisko Galeria GoldenMark, Warszawa.

2024 – Galeria 72 – „ DZIEŁO ZŁOŻONE, Artyści Galerii 72”, Chełm

2024 – Galeria PCKiN ZAMEK, Przemyśl, 8th International Artistic Forum. Lublin 2024, artists of theThree Seas ’24 º habitat. „na papierze bez granic…on paper without borders”.

2024 – Galeria BWA w Kielcach.”TERYTORIA”, Wystawa społeczności akademickiej Instytutu Sztuk Wizualnych Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach.

2024 – Galeria 113, “INTERDYSKURS 2024”,, Galeria Wydziału Sztuki Uniwersytetu Jana Długosza w Częstochowie.

2024 – Biuro Wystaw Artystycznych w Rzeszowie, 8th International Artistic Forum. Lublin 2024, artists of theThree Seas ’24 º habitat. „na papierze bez granic…on paper without borders”.

 

Nagrody:

1994 – I Nagroda I Triennale Plastyki Włocławka

2000 – Warszawa, Nagroda SARP i ALCRO – BECKERS za najpiękniejszą realizację malarstwa ściennego.

2019 – Nagroda Rektorska, zespołowa I stopnia za kategoryzację uzyskana przez Kolegium Edukacji Artystycznej.

2020 – Nagroda Rektorska za uzyskanie tytułu profesora.

2022 – Brązowy Krzyż Zasługi.

2024 – Nagroda Rektorska, zespołowa za prace zespołowa w Komisji w APS.

 

Akwarele duże, 300×150 cm. Zdjęcia: Agata Ciołek

                                                      

 

Akwarele poziome, 35×100 cm. Zdjęcia: Agata Ciołek

                                                       

 

Obrazy na płótnie. Zdjęcia: Agata Ciołek