Wirtualny Leksykon Biblioteki Głównej Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie

Henryk Gostyński

Urodził się 16.10.1960 roku w Warszawie.

W 1985 roku ukończył studia na Wydziale Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie.

Dyplom z wyróżnieniem z malarstwa realizował u prof. Jerzego Tchórzewskiego,
z grafiki warsztatowej u prof. Zenona Januszewskiego.

Zajmuje się malarstwem, rysunkiem, fotografią, działaniami intermedialnymi.

Od 1985 roku pracuje na Wydziale Grafiki ASP w Warszawie, obecnie profesor zwyczajny.

Od 2010 roku prowadzi Pracownię Malarstwa dla studentów II – V roku.

W 2012 roku założył formację artystyczną: Eksperymentalne Laboratorium Naukowo–Badawcze.

Zorganizował dwadzieścia pięć wystaw i pokazów indywidualnych (ostatnia pt.: Portrety–Kamuflaż 2016 r. oraz Retrospektywna Wystawa Eksperymentalnego Laboratorium Naukowo Badawczego, Rozbitkowie sensu, 2019).

Brał udział w ponad pięćdziesięciu wystawach zbiorowych.

Przewodniczył dziewięciu wystąpieniom Eksperymentalnego Laboratorium Naukowo–Badawczego (między innymi: Tratwa Meduzy według Theodore Gericault; Były sobie Duchy trzy i był Tygrys bardzo zły; Najazd Natrętnych Zwierzątek; Pingwin. Pingwinica.; Ksiądz. Zakonnica. Krucyfiks.; Podróż do wnętrza Ziemi.) Organizuje i współorganizuje konferencje i sympozja poświęcone działaniom artystycznym (ostatnia: Nie wolno–? Bunt wobec stereotypów w postawach artystycznych 2016 r.).

Eksperymentalne Laboratorium Naukowo–Badawcze powołałem w 2012 roku jako formę działalności artystycznej, wykorzystując takie zjawiska jak: antysztuka, ohyda, zły gust, kicz, brzydota, banał, nonsens, kpina etc. Jako formę absurdu, wyśmiania i wyszydzenia wartości i postaw powszechnie uznanych za poprawne, dobre i jedynie słuszne. Wreszcie jako formę stanowczego sprzeciwu wobec strereotypów.

Już sama nazwa – Eksperymentalne Laboratorium Naukowo–Badawcze jest dłuższa niż działalność E.L.N–B. i podkreśla pretensjonalność, pryncypialność, nonsens, absurd, głupotę, kiczowatość, czyli wszystkie cechy, które kojarzą się z czymś marnym, miernym, niedorzecznym, nieobyczajnym. Poprzez działania E.L.N–B. pokazuję możliwości jakie daje postawa artysty wynikająca z twórczego buntu wobec wszystkiego co kształtuje życie człowieka. Taka postawa daje prawo do formułowania poglądów na każdy temat. Mamy prawo i obowiązek przyglądać się światu krytycznie i podważać rzeczy, które innym wydają się oczywiste czy objawione. Spojrzenie artysty jest zdecydowanie bardziej wnikliwe i sięga głębiej niż przeciętnego człowieka. Dzięki takiemu spojrzeniu, „nieważny”, „uśpiony” fragment rzeczywistości nagle staje się ważnym inspiratorem i powodem przemian. Twórcy od zawsze byli cenieni za taką postawę; wymuszali zmianę spojrzenia na otaczającą rzeczywistość, co powodowało rozwój świata. Od zawsze też ceniono ich za bezkompromisowość.

 

 

Ważniejsze wystąpienia E.L.N–B.:

1. Były sobie Duchy trzy i był Tygrys bardzo zły; 20–24 listopad 2019; Piastuno–Łęg.
2. Tratwa Meduzy według Theodore Gericault; 01–05 grudzień 2017; Hel.
3. Nie–Wolno?; październik 2016; Harenda.
4. Pingwin. Pingwinica.; 20 październik 2015; Ziołowy Zakątek (Podlasie).
5. Najazd Natrętnych Zwierzątek; listopad 2014; Dłużew.
6. Podróż do wnętrza Ziemi; maj 2014; Dłużew.
7. Ksiądz. Zakonnica. Krucyfiks; kwiecień 2014; Dłużew.
8. Dobro i zło; październik 2013; Harenda.
9. Gra w Piłkę; pażdziernik 2012; Dłużew.

…przez cały czas stawiam sobie pytanie: czym jest, czym może być malarstwo? I wciąż nie znam odpowiedzi.
Wiem za to na pewno, czym nie jest.
Malarstwo to nie farba, blejtram, płótno, rama i idea. Na pewno nie!
Moje poszukiwania artystyczne dotyczą ciągle tych samych problemów natury egzystencjalnej takich jak życie i
śmierć, rozpad, degradacja, przemijanie, miłość, seks, nienawiść, przemoc…

 

Ważniejsze wystawy indywidualne (poza wystąpieniami E.L.N–B.):

Rozbitkowie sensu; retrospektywna wystawa Eksperymentalnego Laboratorium Naukowo–
Badawczego; maj 2019; Galeria Salon Akademii, Warszawa.
– Portrety/Kamuflaż; kwiecień/maj 2016; Galeria Sztuki Współczesnej Oranżeria, P.A.N.
w Jabłonnie/Warszawy
– Biała bluzeczka/Zwłoki; luty 2016; budynek Przemysłowej Szkoły Żeńskiej w Krakowie przy
ulicy Syrokomlii.
– Malarstwo; styczeń 2011; Mała Galeria w Nowym Sączu.
– Parkany, Biała bluzeczka; kwiecień 2008; wystawa malarstwa w Galerii Aspekt, Warszawa.
– Drzwi; grudzień 2001; wystawa malarstwa w Galerii 3a, Warszawa.
– Fences; 2001; wystawa malarstwa w Galerii ASZ, Cezarea, Izrael.
– Parkany; 2000; wystawa malarstwa w Galerii Aula, budynek ASP, Warszawa.
– Fences; 1997; wystawa malarstwa w Instytucie Kultury Polskiej w Londynie.
– Czas, Przestrzeń, Materia, Przedmiot; 1996; wystawa malarstwa Museum Kunstverein,
Ludvigshafen.
– Persons; 1994; River Side Studio, Londyn.
– Malarstwo; 1994; Stara Prochownia, Warszawa.
– Osoby; 1990; wystawa malarstwa w Galerii Test w Warszawie.
– Persons; 1989; Galeria Stacji ITI, Londyn.
– Persons (rysunek, grafika); 1989; Galeria Stacji ITI, Londyn.
– Osoby; 1988; wystawa malarstwa w BWA w Częstochowie.
– Malarstwo; 1988; BWA w Sopocie.
– Malarstwo; 1988; BWA w Puławach.
– Osoby; 1987; wystawa malarstwa w Muzeum Nadwiślańskie w Kazimierzu Dolnym.
– Osoby; 1986; wystawa malarstwa w Galerii Promocyjnej w Warszawie.
– Malarstwo; 1986; Galeria Stara Kordegarda, Warszawa.
– Malarstwo; 1985; Galeria Rzeźby, Warszawa.

 

Ważniejsze wystawy zbiorowe:

– Hommage a Isaac Bashevis Singer; 2021; Galeria Medium w Bratyslavie.
– Pocztówka z domu; 2021; Galeria Salon Akademii.
– Salon Parametryczny; 2020; Galeria Salon Akademii.
– Hommage a Isaac Bashevis Singer; 2020; Galeria Salon Akademii w Warszawie.
– Poznań Art Week, UBYTEK. UPADEK. UTRATA., NBS 9, Fundacja Towot Squat; 2017; Poznań/
Owińska.
– Książka Żywa; 2017; Muzeum Narodowe w Szczecinie.
– Książka Żywa; 2017; Muzeum Okręgowe im. Leona Wyczółkowskiego w Bydgoszczy.
– Katedra: kwiecień 2015; Galeria XX1 w Warszawie.
– 17 Wschodni Salon Sztuki – Lublin, 2012, Rola artysty w dobie komercjalizacji
społeczeństwa, wystawa zbiorowa; 2012; Muzeum Lubelskie w Lublinie.
– Oblicza Rysunku, wystawa zbiorowa; 2011; Centrum Olimpijskie w Warszawie.
– Obrazowanie; 2010; Centrum Sztuki, Galeria El w Elblągu.
– Oblicza Rysunku; 2008; Muzeum Narodowe im. Tadeusza Kulisiewicza w Kaliszu.
– Oblicza Rysunku; 2007; Galeria ASP przy ul. Spokojnej w Warszawie.
– Tchórzewski, Magner, Gostyński; 2007; wystawa malarstwa w Galerii Art New Media,
Warszawa.
– Warszawa – Kraków – Warszawa; 2005; Wystawa malartstwa w Galerii Lamelli
w Krakowie.
– Klasycy Malarstwa część II; 2004/05; Galeria Aula ASP w Warszawie.
– Bunt i Powinność; 2004; Zachęta, Narodowa Galeria Sztuki.
– Festiwal Polskiego Malarstwa w Szczecinie – gość honorowy; 1998; wystawa malarstwa
w Muzeum Narodowym w Szczecinie.
– Czas, Przestrzeń, Materia, Przedmiot; 1995; wystawa w Galerii ZPAP w Warszawie.
– Inna Przestrzeń; 1994; wystawa w Muzeum ASP w Warszawie.
– Polnishe Malerei und Grafik zu dem Aufstand des Warschauer Ghettos 1943
Eine Ausstellung der CEB; 1993; Merzig, Niemcy.
– Ausstellungseroffung Kunstler der Akademie Warschau; 1992; Hartman Strasse 45,
Ludwigshafen, Niemcy.
– Wystawa ze zbiorów SBWA; 1990; Duseldorf, Munchen.
– 11 International Exhibition of Drawing; 1998; Muzeum of Modern Art, Rijeka.
– Polands Graphic Art; 1988; International Center, Cleveland, Anglia.
– 8 Bienal International de Arte; 1987; Valparaiso, Chile.
– W kregu Akademii; 1987; wystawa w Galerii El w Elblągu i w Warszawie
w Zakładach Norblina.
– 8 International Graphic Bienale; 1986; Frechen, Niemcy.

Aktualizacja: Aleksander Mickiewicz, 14.02.2022r.

 

W księgozbiorze Biblioteki Głównej Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie

  1. Nagroda Artystyczna Siemensa : Maciej Januszewski : Michał Kochański : Karolina Lizurej : Agata Rudzikiewicz / wstęp Michał Bory ; tekst Henryk Gostyński. – Warszawa : Akademia Sztuk Pięknych, 2014. Sygnatura: ASP 287
  2. Fragment większej całości : Tchórzewski : Magner : Gostyński : Jurkiewicz / wstęp Krzysztof Tchórzewski. – Warszawa : Galeria Art NEW media, 2007. Sygnatura: RP 2621
  3. Malarstwo, grafika i rzeźba. – Warszawa : Biuro Wystaw Artystycznych, 1985. Sygnatura: RP 517
  4. Zygmunt Magner, Julian Raczko, Henryk Gostyński,Gun ther Wilhelm : Czas Przestrzeń Materia Obiekt = Zeit Raum Materie Objekt. Malarstwo Rysunek Instalacja = Malerei Zeichnung Installation. – Warszawa : Związek Polskich Artystów Plastyków, 1995. Sygnatura: RP 774
  5. Zygmunt Magner. Henryk Gostyński : Malarstwo. – Warszawa; Londyn : Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie, 1996. ([WYDAWNICTWA AKADEMII SZTUK PIĘKNYCH W WARSZAWIE]) Sygnatura: ASP 56, ASP 57

Aktualizacja: Aleksander Mickiewicz, 14.02.2022r.